Τι σχέση μπορεί να έχουν oι εξισώσεις με το δράμα; Οι αριθμητικές πράξεις και τα σύμβολα
με τη θεατρική τέχνη; Η ηθοποιία με τη διδασκαλία;
Το πρόγραμμα ΤΙΜ (Τheatre in Μathematics – το θέατρο στα μαθηματικά) που αυτές τις
ημέρες παρουσιάζεται στα Χανιά με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών από την Ιταλία, τη
Νορβηγία, την Πορτογαλία και την Ελλάδα δίνει απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω,
συνδυάζοντας τη μεθοδολογία Μathemart του Πανεπιστημίου του Τορίνο και του Process
Drama του Πανεπιστημίου Δυτ. Νορβηγίας.
Μέσω θεατρικής παιδείας τα μαθηματικά μπορούν να διδαχθούν καλύτερα και κυρίως να
“ξεφοβίσουν” τους μαθητές που τα αντιμετωπίζουν με μεγάλη ανησυχία.
Ο εμπνευστής και δημιουργός της μεθοδολογίας του MathemART κ. Μαουρίτσιο
Μπερτολίνι (Maurizio Bertolini) καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τορίνο εξηγεί πως στόχος
του έργου που δουλεύεται αυτές τις ημέρες στα Χανιά είναι «να βοηθήσει τους
εκπαιδευτικούς να διδάξουν τα μαθηματικά με το δράμα. Βασικός μας στόχος είναι να πάψουν
να φοβούνται τα παιδιά τα μαθηματικά γιατί ο φόβος μπλοκάρει τους μαθητές ακόμα και
αν είναι έξυπνοι. Τους κάνει να πιστεύουν ότι θα κάνουν κάποιο λάθος, ότι δεν θα
καταφέρουν, χάνουν την αυτοπεποίθησή τους».
Στον χώρο του “Μ. Θεοδωράκης” εκπαιδευτικοί και μαθητές ξεκίνησαν να παρακολουθούν
από την περασμένη Τετάρτη σχεδόν καθημερινά τη μεθοδολογία της διδασκαλίας
μαθηματικών μέσω θεάτρου. «Έχω σπουδάσει μαθηματικά και θεατρολογία. Διδάσκοντας
μαθηματικά είδα ότι όταν το κάνεις με ένα θεατρικό τρόπο, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να
είναι πιο κατανοητά για τους μαθητές» λέει ο κ. Μπερτολίνι.
Στα πλαίσια του προγράμματος, 5 εκπαιδευτικοί από κάθε χώρα θα παρακολουθήσουν τα
σχετικά σεμινάρια και στη συνέχεια θα αναλάβουν να διδάξουν τη μεθοδολογία σε άλλους
100 συναδέλφους τους.
Στο πρόγραμμα, για λογαριασμό του Πανεπιστημίου της Δυτ. Νορβηγίας συμμετέχει ο
καθηγητής δραματουργίας κ. Τορ Χέλγκε Αλλερν (Tor Helge Allern) . «Ο παραδοσιακός
τρόπος διδασκαλίας είναι ο καθηγητής να κάνει τις ερωτήσεις, ο μαθητής να απαντάει και
ο καθηγητής να τον επιβραβεύει. Αυτός ο φόβος για το αν είναι σωστό ή λάθος κάνει
πολλά παιδιά να φοβούνται τα μαθηματικά, να τα αντιμετωπίζουν ως κάτι …επικίνδυνο.
Διεθνώς οι νέες προσεγγίσεις και οι νέες μεθοδολογίες δείχνουν ότι τα παιδιά
αντιμετωπίζουν διαφορετικά τα μαθηματικά, τα αντιλαμβάνονται καλύτερα και τα αγαπούν
όταν δημιουργούνται ερωτήματα, όταν υπάρχει συζήτηση. Επίσης όταν εμπλέκονται οι
τέχνες και ειδικά το θέατρο. Πάνε σε αυτήν την κατεύθυνση εργαζόμαστε κι εμείς» λέει ο
κ. Άλλερν.
«Η μεθοδολογία T M λαμβάνει υπόψη τα εκπαιδευτικά συστήματα των τεσσάρων χωρών
που συμμετέχουν στο έργο (Ιταλία, Νορβηγία, Πορτογαλία και Ελλάδα) ώστε να αποτελέσει
ένα ευέλικτο και προσαρμόσιμο εργαλείο σε κάθε εθνικό και περιφερειακό πλαίσιο. Στο
εγχειρίδιο που θα αναπτυχθεί θα περιγραφεί λεπτομερώς ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να
προσαρμοστεί σε οποιοδήποτε πλαίσιο ή επίπεδο γνώσεων των μαθητών στο ηλιακιακό εύρος
-1 ετών» λέει ο κ. Νεκτάριος Μουμουτζής από το εργαστήρια Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Το έργο συντονίζει το Κέντρο Κοινωνικού και Κοινοτικού Θεάτρου του Πανεπιστημίου του
Τορίνο στην Ιταλία . Συμμετέχουν το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Δυτικής
Νορβηγίας, η θεατρική εταιρεία ATA από την Πορτογαλία, το Περιφερειακό Κέντρο
Τεκμηρίωσης και Προαγωγής της Υγείας της Περιφέρειας του Πιεμόντε στην Ιταλία και το
Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Στο παραπάνω εργαστήριο συμμετείχαν από το σχολείο μας οι μαθητές Γιακουμάκης Παναγιώτης και Κοντογιώργος Ξενοφών και ο καθηγητής της Μουσικής Σωτηρόπουλος Νίκος.